Chmura zamiast kalendarza – czyli kto i jak zyskuje na informatyzacji branży nieruchomości
Zastąpienie gazetowej sekcji kupię/sprzedam serwisami, za pomocą których pośrednicy mogą poszukiwać i wystawiać nieruchomości, interaktywne organizery i mapy zamiast planów miasta czy systemy intensyfikujące współpracę pomiędzy podmiotami z różnych części kraju. To tylko niektóre zmiany zachodzących w branży nieruchomości. Rozwiązania usprawniające pracę agencji i pośredników to korzyść także dla ich klientów.
Biuro nieruchomości, które zna potrzeby klienta
Nieruchomości – ze względu na specyfikę obrotu oraz wysokie kwoty towarzyszące zawieranym transakcjom – są jedną z tych branży, w których do złożenia finalnego podpisu pod umową potrzebne jest stuprocentowe przekonanie klienta, co do słuszności podejmowanej decyzji. Kluczową rolę w tej kwestii odgrywa postawa samego pośrednika – umiejętność zidentyfikowania potrzeb klienta oraz wyjścia im naprzeciw.
Te zaś w coraz większym stopniu wynikają z jego stylu życia przekładanego na zachowanie w codziennych sytuacjach – mobilności, bycia w ciągłym kontakcie z innymi oraz malejącego przywiązania do sztywnych godzin pracy. W dobie powszechnego dostępu do rozwiązań informatycznych oraz portali i serwisów dedykowanych branży nieruchomości, powodzenie zależy także od przekonania klienta, że powierzając transakcję profesjonalistom, sprzeda lub nabędzie nieruchomość szybciej i sprawniej, niż gdyby miał przeprowadzić ją we własnym zakresie.
Zmieniające się zachowania i preferencje klientów wymuszają nowe podejście także po stronie agencji i pośredników, którzy oprócz podnoszenia swoich kompetencji muszą także inwestować w rozwiązania i technologie pozwalające na wyjście naprzeciw potrzebom klientów.
Program dla agencji nieruchomości, który się sprawdza
Korzyści wynikające z rozwoju i implementacji rozwiązań informatycznych należy rozpatrywać zarówno pod kątem zmian, jakie występują w agencji, jak i w przypadku klientów biur pośrednictwa. Dla podmiotów funkcjonujących w branży nieruchomości różnica widoczna jest przede wszystkim w szybszym i sprawniejszym przebiegu pracy i automatyzacji określonych procesów i schematów. Główna zmiana dotyczy jednak zakresu i jakości usług oferowanych klientowi, który dzięki temu, że agencja pracuje sprawniej i efektywniej, może liczyć na wyższy standard obsługi, atrakcyjniejsze oferty i krótszy czas przeprowadzenia transakcji.
Zastosowanie technologii cloud computingu wpływa na sposób pracy pośredników, którzy mając nieustanny dostęp i możliwość wykorzystania zgromadzonych danych, mogą realizować swoje zadania w dowolnym miejscu. Dotyczy to zarówno czynności związanych z pracą nad bazami danych czy weryfikowaniem ofert, ale co istotniejsze – relacji z klientami. Dzięki nowoczesnym technologiom spotkanie dotyczące np. kwestii prawnych czy omówienia parametrów poszukiwanej nieruchomości może zostać przeprowadzone w miejscu i czasie dogodnym dla klienta. „Mobilne biuro” – czyli stały dostęp do baz danych i zasobów, jakimi dysponuje pośrednik, to także większy zakres informacji możliwych do przekazania klientowi w trakcie spotkania. Opcje takie jak interaktywne mapy i galerie zdjęć nieruchomości sprawiają, że klient może nie tylko otrzymać komplet informacji na temat nieruchomości, ale także zobaczyć rozkład pomieszczeń, poznać okolicę i otaczająca infrastrukturę.
Klient, który otrzymuje to, czego oczekuje
Rozwój nowoczesnych technologii to także większe możliwości w zakresie współpracy pomiędzy przedstawicielami rynku, a tym samym wartość dodana dla klienta. W praktyce oznacza ona istotne skrócenie czasu potrzebnego do znalezienia nabywcy na nieruchomość zgłoszoną przez klienta oraz możliwość aktywniejszego reagowania na potrzeby osób wystawiających nieruchomość na rynek. Zakrojona na szeroką skalę informatyzacja branży to także zwiększenie możliwości pośredników w zakresie oferowania klientom nieruchomości zlokalizowanych w różnych regionach kraju, nie tylko w miejscu prowadzenia biura. To także ograniczenie kosztownych wyjazdów czy czasochłonnego procesu poznawania rynku w innych miejscowościach.
Nie ulega wątpliwości, że nowoczesne rozwiązania informatyczne, które z założenia dedykowane są podmiotom funkcjonującym na rynku nieruchomości, najwięcej korzyści przyniosą ich klientom.