Sukces w branży nieruchomości? Dostęp do informacji!
Branża nieruchomości bazuje na informacji. Ich dobre źródło, pożądane na każdym etapie realizacji transakcji to, przede wszystkim, gwarancja klientów zainteresowanych zarówno nabyciem, jak i sprzedażą nieruchomości. To także dużo sprawniejsze weryfikowanie dostępnych opcji, możliwość przedstawienia najtrafniejszej oferty oraz umiejętna i wiarygodna wycena decydująca o długości czasu potrzebnego do sfinalizowania umowy.
Wiedzieć kto chce sprzedać, a kto kupić
Podstawowym krokiem w kierunku efektywnego przeprowadzenia transakcji na rynku nieruchomości jest zdobycie informacji na temat osób zainteresowanych nabyciem lub sprzedażą określonego jej typu oraz szczegółowe określenie ich potrzeb. W dalszej kolejności niezbędna jest informacja na temat ofert, które potencjalnie mogą spełniać oczekiwania klienta. Szybkość dostępu do informacji oraz jej jakość na tym etapie mają szczególne znaczenie i bardzo często decydują o dalszej współpracy – od dostępu do kluczowych z punktu widzenia klienta danych, zależy czy agencja przekona go, że jest w stanie sprostać jego oczekiwaniom. Co istotne, potrzebne na tym etapie informacje w głównej mierze zależą od tego, czy agencja reprezentuje osobę zainteresowaną nabyciem nieruchomości czy sprzedażą. W każdym przypadku niezbędny jest dostęp do innego typu danych. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że zdobycie informacji istotnych w trakcie reprezentowania strony popytowej (kupujących) różni się stopniem trudności w porównaniu do reprezentowania strony podażowej (sprzedających).
Program dla agencji nieruchomości – łatwiej kupisz niż sprzedasz
W pierwszym przypadku zadanie jest dużo łatwiejsze, gdyż narzędzia wykorzystywane do realizacji transakcji w obrocie nieruchomościami są korzystniejsze dla osób poszukujących nieruchomości niż dla klientów ją oferujących. Dzieje się tak za sprawą większej popularności systemów i rozwiązań umożliwiających wystawienie nieruchomości na sprzedaż w stosunku do tych, które umożliwiają zgłoszenie chęci jej nabycia czy najmu. Trudności związane z drugim wariantem – czyli reprezentowaniem klienta zainteresowanego sprzedażą nieruchomości wynikają z braku lub ograniczonego dostępu do informacji na temat osób zainteresowanych jej nabyciem.
Dysproporcje te można wyrównać poprzez zmianę dotychczasowego modelu funkcjonowania oraz intensyfikację współpracy pomiędzy agencjami reprezentującymi obie trony transakcji. Dostęp do wiedzy na temat poszukiwanych nieruchomości oraz dzielenie się nią z podmiotami posiadającymi uzupełniające się oferty, do niedawna będące w posiadaniu wyłącznie jednej ze stron, to gwarancja sprawniejszej obsługi i znaczne rozszerzenie oferty skierowanej do klienta. W takim przypadku zmiana jakościowa widoczna byłaby szczególnie w zakresie obsługi klientów wystawiających nieruchomość na rynek. Różnica widoczna byłaby także w przypadku obsługi klientów poszukujących nieruchomości poza miejscem zamieszkania i obszarem działania agencji.
Ustalenie faktów
Zidentyfikowanie nieruchomości potencjalnie pasującej do oczekiwań klienta to niezwykle istotny, jednak dopiero pierwszy krok. Kolejną czynnością również wymagającą sprawnego dostępu do rzetelnej informacji jest ustalanie faktycznych parametrów danej nieruchomości. Trudność tego zadania wynika przede wszystkim z szumu informacyjnego powszechnego w branży nieruchomości. Jego główną przyczyną jest oferowanie tej samej nieruchomości przez kilku pośredników – nierzadko w różnych cenach, co skutecznie wydłuża czas potrzebny do ustalenia faktycznych parametrów danej nieruchomości. Zidentyfikowanie domu czy mieszkania najbliższego oczekiwaniom klienta zależne jest od dostępu do wiedzy na temat lokalizacji, metrażu czy standardu wykończenia. A ten, im bardziej zautomatyzowany i bazujący na systemowych rozwiązaniach, tym sprawniejszy przebieg i szybsze zamknięcie tego etapu transakcji.
Dostęp do informacji o wartości i realnej cenie transakcyjnej
Kolejnym krokiem na drodze do finalizacji transakcji jest ustalenie wartości nieruchomości czy wysokości czynszu, które gwarantować będą najszybsze i najkorzystniejsze jej przeprowadzenie. Podstawą wiarygodnej, korzystnej finansowo i czasowo wyceny nieruchomości jest dostęp do informacji na temat faktycznych stawek obowiązujących w trakcie finalizacji transakcji dla określonego typu nieruchomości z uwzględnieniem jej standardu, lokalizacji czy metrażu. Pozwala to na określenie precyzyjnego przedziału cenowego eliminującego coraz powszechniejsze zjawisko przeszacowania, niedoszacowanie oferty czy nadmiernego wydłużania czasu, jaki potrzebny jest do przeprowadzenia transakcji na rynku nieruchomości.
CRONIKA – program do obsługi biura nieruchomości gwarancja nowych ofert
Informacja w branży nieruchomości ma kluczowe znaczenie. Decyduje o tym czy agencja będzie wstanie pozyskać klienta, a następnie znaleźć mieszkanie, dom czy powierzchnię biurową odpowiadającą jego potrzebom w możliwie najkrótszym czasie. Dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii bazujących na sieci www, dostęp do informacji może być prostszy niż kiedykolwiek – pod warunkiem, że korzysta się z najlepszych rozwiązań.