Centralny Rejestr Ofert Nieruchomości

Jak sprzedać mieszkanie w najkrótszym czasie? Dopasowując cenę do możliwości rynku

By on lis 18, 2014 in Aktualności | 0 komentarzy

Sprzedaż mieszkania w pół roku – winą brak zaangażowania pośrednika?

Pośrednicy nieruchomości – niezależnie czy prowadzący działalność na własny rachunek, czy pracujący w biurach pośrednictwa, coraz częściej muszą mierzyć się z problemem wydłużania czasu potrzebnego do sfinalizowania transakcji kupna/sprzedaży czy wynajmu nieruchomości. Zjawisko te może w negatywny sposób wpływać na opinię o pracy pośredników nieruchomości i przez niektórych klientów być odbierane jako brak zaangażowania w pracę – czyli poszukiwanie nabywcy. W rzeczywistości główną przyczyną powszechnego wydłużania czasu finalizacji transakcji jest niedostosowanie ceny nieruchomości do faktycznych stawek obowiązujących na rynku nieruchomości. Błędne przekonanie o realnej wartości domu czy mieszkania, a tym samym rozbieżność pomiędzy tym za ile właściciel nieruchomości chce ją sprzedać, a ile faktycznie dana nieruchomość jest warta – czyli ile kupujący jest w stanie za nią zapłacić, skutkuje coraz dłuższymi transakcjami na rynku nieruchomości. W konsekwencji, zamiast  sprzedać dom czy mieszkanie w ciągu kilku tygodni, sprzedający musi czekać nawet pół roku, lub dłużej, żeby sfinalizować transakcję – zazwyczaj dlatego, że zdecydował się na obniżenie ceny, a nie dlatego, że znalazł kupca chcącego zapłacić pierwotną cenę. Przeszacowanie ceny nieruchomości poniekąd „skazuje” sprzedającego na wielomiesięczną transakcję, a pośrednikowi uniemożliwia efektywną pracę.

Cena nieruchomości – nie warto upierać się przy nierealnej

Cena to jeden z podstawowych czynników wpływających na atrakcyjność nieruchomości w oczach klientów. W teorii powinna ona odzwierciedlać realną wartość domu czy mieszkania wyliczoną na podstawie lokalizacji, standardu lokalu, jakości wykorzystanych materiałów budowlanych, metrażu, lokalizacji czy wielkości działki, na której nieruchomość została postawiona. Określając cenę ofertową, bardzo często pomija się analizę stawek transakcyjnych dla nieruchomości o zbliżonych parametrach, sprzedawanych w danej okolicy, w zbliżonym czasie. Oderwanie ceny od „otoczenia”, okoliczności czy ogólnej sytuacji ekonomicznej, to nic innego jak oczekiwanie, że nabywcy zgodzą się zapłacić za nieruchomość więcej, niż jest ona warta. Takie przeświadczenie hamuje przebieg transakcji i negatywnie wpływa na wszystkich jej uczestników – sprzedający nie może znaleźć kupca, kupujący nie może nabyć nieruchomości, a efektywność agencji nieruchomości obniża się – i tracą wszyscy.

Program dla biur nieruchomości, który ustala realną cenę  

Ustalenie realnej ceny nieruchomości wymaga nie tylko zaangażowania specjalisty w określaniu wartości domu czy mieszkania, ale powinno uwzględniać także skonfrontowanie tych wyliczeń z cenami transakcyjnymi obowiązującymi dla danego typu nieruchomości na przestrzeni określonego czasu. Osiągnięcie tego drugiego czynnika wymaga aktywnego i powszechnego uczestnictwa wszystkich podmiotów biorących udział w pośrednictwie w obrocie nieruchomości oraz aplikacji, która pozwoli na zgromadzenie, przetworzenie oraz udostępnienie (na określonych zasadach) wiedzy na temat realnych stawek obowiązujących przy finalizacji określonej transakcji. Wykorzystanie do tego celu oprogramowania dla biur nieruchomości, pośredników, rzeczoznawców oraz deweloperów powinno stanowić swojego rodzaju archiwum oraz rejestr przeprowadzonych transakcji z uwzględnieniem parametrów nieruchomości oraz faktycznych kwot, które obowiązywały przy zawieraniu umów kupna/sprzedaży oraz czynszów najmu. Dzięki wiarygodnym programom czy aplikacjom wspierającym pracę agencji w zakresie ustalania cen ofertowych, pośrednicy biur nieruchomości będą mogli dużo łatwiej przekonać swoich klientów do oferowania nieruchomości po cenie, która nie będzie odbiegać od ceny transakcyjnej – z korzyścią dla wszystkich stron.

Szukasz sposobów na poprawę wyników Twojej agencji? Przeczytaj także: Jak pozyskać klientów? Współpracując z inną agencją!

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>